هک,امنیت,اخبار,اطلاعات,بازی,گیم,game,پک,pack,ورزشی,sport,اسپورت,نرم_افزار, اپلیکیشن,دانلود,فایل, download,اخباربازی,اخبار بازی,سورس,برنامه نویسی,پک های آموزشی,آموزشی
تبلیغات
تدریس خصوصی زبان فرانسوی
تاریخ : چهار شنبه 27 دی 1396
نویسنده : مهدی سلیمانی

زندگینامه فردوسی – شاعر

ابوالقاسم فردوسی که بود,اشعار فردوسی,بیوگرافی فردوسی شاعر
 

 بیوگرافی فردوسی شاعر (زندگینامه دانشمندان)

در زندگی نامه فردوسی اینگونه آمده است که : حکیم ابوالقاسم فردوسی در سال ۳۲۹ هجری قمری برابر با ۳۱۹ خورشیدی در روستای پاژ در شهرستان توس در خراسان متولد شد. نام او همه جا ابوالقاسم فردوسی شناخته شده‌ می باشد. نام کوچک او را در بن‌ مایه‌ های کهن‌ تر “حسن” نیز نوشته‌ اند. پدرش از دهقانان توس بود که ثروت و موقعیت قابل توجهی داشت. وی از همان زمان که به کسب علم و دانش می پرداخت، به خواندن داستان هم علاقه مند گردید.

چنان که می دانیم “دهقانان” یک طبقه از مالکان بودند که در دوره ی ساسانیان در ایران زندگی میکردند و یکی از طبقات اجتماعی فاصل میان طبقه کشاورزان و اشراف درجه اول را تشکیل میدادند و صاحب نوعی “اشرافیت ارضی” بودند.

زندگانی آنان در کاخهایی که در اراضی خود داشتند سپری میشد. آنها به وسیله ی “روستاییان” از آن اراضی بهره برداری می کردند و در جمع آوری مالیات اراضی با دولت ساسانی و سپس در عهد اسلام با دولت اسلام همکاری می نمودند و حدوداً تا زمان حمله مغول به تدریج بر اثر فتنه ها و آشوبها و تضییقات گوناگون از بین رفتند.

همانگونه که در زندگی نامه فردوسی آمده است، آغاز زندگی او هم‌ زمان با گونه‌ ای جنبش نوزایش در میان ایرانیان بود که از سدهٔ سوم هجری شروع شده و دنباله و اوج آن به سدهٔ چهارم رسید و گرانیگاه آن خراسان و سرزمین‌ های فرارود بود.

در درازنای همین دو سده تعداد چشمگیری از سرایندگان و نویسندگان پدید آمدند و با آفرینش ادبی خود زبان پارسی دری را که توانسته بود در برابر زبان عربی پایدار بماند، توانی روزافزون بخشیدند و به صورت زبان ادبی و فرهنگی درآوردند. فردوسی از همان روزگار کودکی در حال مشاهده کوشش‌ های مردم پیرامونش برای پاسداری ارزش‌ های دیرینه بود و خود نیز در چنان زمانه و زمینه‌ ای پا به پای بالندگی جسمی به فرهیختگی رسید و رهرو سخت‌ گام همان راه شد.

ابوالقاسم فردوسی که بود,اشعار فردوسی,بیوگرافی فردوسی شاعر

ابوالقاسم فردوسی که بود؟

درباره دوران کودکی و نوجوانی فردوسی نه خود شاعر سخنی گفته و نه در بن‌ مایه‌ های کهن جز افسانه و خیال‌ بافی چیزی به چشم میخورد. با این حال از دقت در ساختار زبانی و بافت تاریخی – فرهنگی شاهنامه، میتوان این را دریافت که فردوسی در دوران پرورش و بالندگی خویش از راه مطالعه و ژرف‌ نگری در سروده‌ ها و نوشتارهای پیشینیان خویش سرمایهٔ کلانی اندوخته که بعدها دست‌ مایهٔ او در سرایش شاهنامه شده‌ است. همچنین از شاهنامه و زندگی نامه فردوسی اینگونه میشود برداشت کرد که فردوسی با زبان عربی و دیوان‌ های شاعران عرب و نیز با زبان پهلوی آشنا بوده‌ است.


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
موضوعات مرتبط: زندگینامه های فیلسوفان , ,
برچسب‌ها: زندگینامه/زندگی نامه/فردوسی//ابوالقاسم فردوسی طوسی/زندگینامه ابوالقاسم فردوسی طوسی/شاعر ایرانی/ایرانی/پژوهندگان جوان ایران/PMS ,
تاریخ : چهار شنبه 27 دی 1396
نویسنده : مهدی سلیمانی

آلبرت انیشتین درک ما را از فضا و زمان متحول کرد. معلمان انیشتین احتمالا تصور نمی کردند که روزی او به چنین شخص معروفی تبدیل شود، اما بر خلاف آنچه که در برخی صفحات وب قدیمی عنوان شده است، او یک دانش آموز خوب بود. در سن ۱۲ سالگی به صورت خودخوان هندسه را فراگرفت. و به نظر کسانی که اسناد و مدارک مرتبط با او را مطالعه کرده اند، او در دوران تحصیلی خود نمرات خوبی کسب می کرده است.

 

نظریه های آلبرت انیشتین,حقایقی درباره انیشتین

آلبرت انیشتین درک ما را از فضا و زمان متحول کرد

 

با هم مختصری از زندگی انیشتین را می خوانیم:

انیشتین در جایی درباره شکستش در آزمون ورودی مهندسی برق در سن ۱۶ سالگی گفته است. او ظاهرا مدرسه را به این دلیل ترک کرد که احساس می کرد نمی تواند با نظم و انضباط و اجبار آنجا کنار بیاید. در سال ۱۹۰۵ انیشتین موفق به دریافت درجه دکتری شد و مقاله ای نوشت که امروزه به نام نظریه ی نسبیت خاص شناخته می شود.

 

البته انیشتین فقط یک ریاضیدان و نظریه پرداز نبود. او ویلون می نواخت، بسیار سفر می کرد و در زمینه های مختلف اظهار نظرهای جالبی می کرد. برخی از نقل قول های او را در سطور پایین آمده است:

 

حقایقی از انیشتین,ضریب هوشی انیشتین

قوانین فیزیکی در همه جا یکسانند


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
موضوعات مرتبط: زندگینامه های فیلسوفان , ,
برچسب‌ها: آلبرت/انیشتین/آلبرت انیشتین/پژوهندگان جوان ایران/PMS ,
تاریخ : 21 شهريور 1396
نویسنده : مهدی سلیمانی

زندگی نامه پیتر آبلارد

%20" target="_blank">

 آبلارد در نزدیکی نانت(شهری در فرانسه فعلی) در منطقه بریتانی (ناحیه‌ای در شمال غرب فرانسه) در ۱۰۷۹م(۴۸۵ش)، در یک خانواده نجیب‌زاده پا به دنیا گشود. باآنکه می‌توانست یک شوالیه ثروتمند  شود این‌گونه زندگی را نپذیرفت و به‌ زندگی علمی روی آورد. خانه را به مقصد پاریس ترک کرد و در آنجا نزد ویلیام شاپویی  (/Champeaux ناحیه‌ای در مرکز فرانسه قدیم) به تحصیل پرداخت، که سر آخر به علت اختلافات تند و تلخ وی مدرسه خود را گشود. سرانجام به‌عنوان عضو مدرسه نوتردام انتخاب شد و آنجا بود که بسیار محبوب و موجب جذب دانشجو از سرتاسر اروپا گردید.  در ابتدا به منطق که دیالکتیک نامیده می‌شد و نیز به متافیزیک گرایش پیدا کرد. وی با مسئله ژرف متافیزیکی یعنی کلی‌ها/universals، یا اشیاء مجرد مواجه و با آن‌ها دست‌وپنجه نرم کرد.  عبارات عام (برای مثال، عدالت، زردی، نرمی) آشکارا وجود دارند، اما آیا  واقعاً این اشیاء مجرد در جهانی غیر فیزیکی، زبرتر یا زیرتر از آن عبارات، وجود دارند؟ آبلارد بر این بود که چنین نمونه‌هایی وجود ندارند و  این ما هستیم که گاهی به‌وسیله واژگانی که برای ویژگی‌های مشترک اشیاء بکار می‌بریم گمراه می‌گردیم . این‌گونه نگاه او ازآن‌پس به  نام‌گرایی/nominalism شناخته شد.

زمانی که به‌عنوان معلم سرخانه هلوئیز/Heloise برادرزاده هفده‌ساله یک پاریسی بنام فولبرت/Fulbert به کار اشتغال داشت رابطه‌ای با وی آغاز که منجر به بارداری هلوئیز گردید. آن‌ها به بریتانی موطن آبلارد گریخته و  در آنجا هلوئیز فرزندش را به دنیا آورد. آبلارد سرانجام با هلوئیز ازدواج کرد و بعدازآن وی را روانه کرد تا راهب شود. عموی وی که از این رسوایی در خشم بود برای حمله و ناسزاگویی و تضعیف او اوباش را بکار گرفت. ازآن‌پس آبلارد رو به صومعه‌ آورد و به راهبی و تدریس پرداخت و این در حالی بود که وی به خاطر تکبر در اندیشه ورزی در میان هم‌قطارانش بسیار نامحبوب بود. به‌ناچار از صومعه‌ای به صومعه‌ای دیگر می‌رفت و به‌شدت نیز درگیر مجادلات کلامی گردید.

در منطق، آبلارد به کشف رابطه بین مقدمات و نتیجه در استدلال‌های استنتاجی نائل گردید. وی ازجمله اولین کسان بود که به سرشت  تألیف ‌لفظی/syntactic اعتبار تأکید می‌ورزید. او خاطرنشان می‌کرد که اعتبار یک استدلال به خاطر  خاصه معنایی/semantic مفاد گزاره‌های آن نیست، بلکه این به علت روابط صوری میان آن گزاره‌ها است.


|
امتیاز مطلب : 10
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
موضوعات مرتبط: زندگینامه های فیلسوفان , ,
تاریخ : شنبه 18 شهريور 1396
نویسنده : مهدی سلیمانی

توماس ادیسون مخترع آمریکایی که در 15 فوریه 1847 در شهر کوچک میلان اوهایو پا به عرصه وجود گذاشت . پدرش هلندی و مادرش یک اسکاتلندی بود. از همان اوان کودکی علاقه بسیاری به مطالعه داشت و مادرش وی را به کار تشویق میکرد او به طور پراکنده مدت 5 سال در مدرسه به تحصیل پرداخت ؛ او به علت ناشنوایی مدرسه را ترک گفت وی پیوسته از مدرسه گریزان بود چرا که معلمش او را شخصی کودن و کند ذهن می دانست و هیچ دوستی در مدرسه نداشت تنها مادرش بود که عظمت اندیشه و روح او را در می یافت و دوست نزدیکی برای او محسوب میشد. او در سن 9 تا 12 سالگی کتابهایی مانند فرهنگ علوم و اصول نیوتون و ....را مطالعه کرد . کتاب موخر وی را در جهان ریاضیات متحیر و سرگردان ساخت. وی برای کمک به خانواده به کار روزنامه فروشی پرداخت ؛ سپس به عنوان کارگر راه آهن دیترویت و پورت هارون مشغول به کار شد . رفتار پسندیده و خوب وی موجب شد که دوستان زیادی در قطار پیدا کند وی تصمیم گرفت شخصا روزنامه ای منتشر کند . اولین نسخه نشریه وی در سوم فوریه 1862 منتشر گشت . ادیسون به فعالیتهای علمیش به مرور ادامه داد . در مدت کوتاهی کارگاه کوچکی برای خود درست کرد یکی از دوستانش می گفت : که یک روز او تمام آثار فارادی را در مورد الکتریسیته خریداری کرد و تا صبح به مطالعه آنها پرداخت به دوستش گفته بود که من کارهای زیادی  باید انجام دهم و زندگی هم خیلی کوتاه است. او شبها در تلگرافخانه کار میکرد و روزها به مطالعه و آزمایش می پرداخت . ادیسون سیستم تلگرافی در سال 1873 اختراع کرد که برای همگان باور نکردنی بود . اتفاق مهم دیگری که در این سال رخ داد ؛ ازدواج ادیسون با دختر جوانی به نام ماری استیل ول بود که همسری مهربان برای ادیسون محسوب می شد . این همسر دلسوز در سال 1881 فوت کرد و ادیسون را تنها گذارد . در سال 1886 ادیسون در منلو ملکی را خرید که در آن یک کارگاه بزرگ و آزمایشگاهی مجهز تاسیس کرد اختراعات پی در پی او چنان شگفت انگیز بود که معروف به جادوگر منلو پارک شد . در سال 1878  پرو فسور پارکر لامپ ذغالی را به ادیسون نشان داد و در همین سال بود که مخترع بزرگ سرگرم بزرگ ترین اختراع شد و سرانجام در اواخر سال 1880 میلادی اختراع خود را به ثبت رساند و کارخانه ای در منلو پارک به ساختن لامپ های برق پرداخت . اکنون ادیسون بسیار معروف شده بود و ا ز شهرت بسزایی برخوردار بود . اختراع بعدی او گرامافون بود که به دنبال آن کینه توسکوپ (دوربین اولیه سینما ) نیز اختراع شد در سال 1886 با  دختر یکی از سرمایه داران مشهور به نام مینا میلر ازدواج کرد چرا که در آن زمان همسر اولش فوت کرده بود .ادیسون پیوسته در حال کار کردن بود و هیچگاه از کار خسته نشد تا اینکه در 18 اکتبر 1931 در سن 84 سالگی فوت کرد. روحش شاد.


|
امتیاز مطلب : 15
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3
موضوعات مرتبط: زندگینامه های فیلسوفان , ,
برچسب‌ها: زندگی نامه , توماس آلوا ادیسون , زندگی نامه توماس آلوا ادیسون ,

صفحه قبل 1 صفحه بعد

آخرین مطالب

/
این سایت برای پیشرفت و موفق بودن آینده سازان ایران و استفاده های بهینه برای عامه مردم تهیه شده است پس به خوبی از این مطالب استفاده لازم را ببرید.